Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Elevfravær

Fokus på elevfravær

Vi har fokus på nedbringelse af elevernes fravær.
Skolen er barnet eller den unges arbejdsplads. Det er et sted, hvor vigtige
læringsprocesser foregår dagligt – læreprocesser som er nødvendige for at kunne
forstå verden og forberede sig bedst muligt til at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Skolen er også et sted, hvor eleven indgår i mange typer samarbejde med andre
elever, og skolen er et sted, hvor eleven får, fastholder og udvikler venskaber.
Tilsammen udgør disse aktiviteter et vigtigt og berigende fællesskab for børns faglige
og sociale udvikling.
Flere undersøgelser viser, at fravær har konsekvenser – for den enkelte og for klassen.
Det er dokumenteret, at fravær har konsekvenser for elevens faglige præstationer.
Blandt andet viser en PISA undersøgelse, at højt fravær har indflydelse på elevers
læsefærdigheder, og at elever har sværere ved at følge med og på sigt vil mangle
basale faglige kundskaber. Fravær kan have konsekvenser for den enkelte elevs og
klassens trivsel. Det kan på sigt medføre social isolation.
Vi oplever, at elever med stort fravær ofte kommer ind i en ond cirkel, hvor der bliver
sværere og sværere at komme i skole. Eleverne oplever at blive valgt fra i faglige
gruppesammenhænge. Et højt fravær påvirker de øvrige elever og læreren, fordi ting
skal gentages og tager tid og opmærksomhed fra undervisningen, gruppearbejde
bliver besværliggjort osv.
Bekymrende fravær
Skolefravær er en fælles opgave, og vi skal sammen arbejde på, at vores elever får et
stabilt fremmøde i skolen. Der kan være mange forskellige årsager til, at en elev
bliver væk eller møder ustabilt. Der kan være problemer i hjemmet, problemer med
forholdet til de andre elever, læreren eller hele klassen, en undervisning, der opleves
for svær eller udfordrende. Der kan være tale om lavt selvværd, eller en familie, som
ikke prioriterer vigtigheden af at møde i skolen hver dag.
Klassernes lærerteams er forpligtet på, ved hver måneds slutning, at tage stilling til og
registrere om den enkelte elevs fravær er opmærksomhedskrævende og bekymrende.
Hvis vi oplever, at jeres barn har opmærksomhedskrævende fravær, vil I blive
kontaktet i forhold til i samarbejde at udarbejde en handleplan. Mødestabilitet og
fravær indgår som parameter i udskolingselevernes Uddannelsesparathedsvurdering.

Dokumenter

Fravær.pdf

Shape Created with Sketch.