Synlig læring og faglig fordybelse

Med baggrund i de nyeste forskningsresultater har skolen et stærkt fokus på målstyret læring i folkeskolereformen. Målstyret eller synlig læring handler om de pædagogiske medarbejderes blik på egen rolle i forhold til børnenes læring samt elevernes forventning til egen læring.

Læringsmålene er mål for det, jeres børn skal lære, og er styrende for lærerens valg af undervisningens indhold, forløb og aktiviteter. Herigennem får vores elever et tydeligere billede af, hvad de skal lære i fagene, samt hvordan deres egen læringsprogression forløber.

Jeres børns lærere har lægger stor energi og engagement i at udvikle arbejdet med målstyret læring, og vi er kommet meget langt i forhold til dette fokus. På Christianshavns Skole vil vi udnytte fælles faglige kompetencer og ressourcer. Derfor er lærere og pædagoger organiseret i fagteams, hvor der samarbejdes med de faglige og sociale mål på årgangen og i afdelingen.

Synlig målstyret læring er et nyt paradigme i folkeskolen, det er en anden måde at tilrettelægge elevernes læringsudbytte og dermed en anden måde at praktisere undervisning på i skolen.

Skolen har ni dygtige og engagerede læringsmålskoordinatorer, der bidrager til vores udvikling med synlig læring.

Læringsmålsstyret undervisning sætter mål for indhold og aktiviteter i undervisningen, dette er både sociale og faglige mål:

Læreren sætter mål for, hvad eleverne skal lære.

Aktiviteter & materialer udvælges så de støtter målet.

Målene tydeliggøres for eleverne.

Kriterierne for målopfyldelse kalder vi tegn på læring, disse tydeliggøres og synliggøres ligeledes for eleverne.

Undervejs drøfter læreren med eleverne, hvordan det går med at nå målene, eleverne får og giver feedback på deres læringsprogression.

Til slut evalueres.

I læringsmålsstyret undervisning hænger valg af læringsmål, valg af undervisningsaktiviteter, tegn på læring, progression, feedback og evaluering tæt sammen i alle faser af undervisningen.

LÆRINGSMÅL

Læringsmål er mål for, hvad eleverne skal kunne – altså mål for elevernes læringsudbytte. Evidensbaseret forskning viser, at læringsmålstyret undervisning, hvor lærere og elever er engageret om at nå læringsmål, giver større læringsudbytte for eleverne end undervisning, hvor læringsmål er fraværende eller ikke tydelige for eleverne.

PROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER

Det er en værdi, at læring og undervisnings planlægges i fagteams, hvor den enkelte lærers kompetencer bliver udnyttet optimalt.  Der er evidens for, at fælles didaktik og refleksion skaber en faglig professionel læringskultur, der tilgodeser elevernes læring. Derfor tilstræber vi, at undervisning tilrettelægges i reflekterende teams:

Fagteams som professionelle læringsfællesskaber.

Udnytte fælles faglige kompetencer og ressourcer.

Fælles årsplaner.

Samarbejde om læringsmål.

Fælles didaktik og refleksion.

Åben og lærende kultur, hvor observation, feedback, evaluering og supervision er en del af den daglige udvikling.

FORÆLDRE, DER STØTTER LÆRING

Den vigtigste vej til indsigt i sit barns læring, er at tale med sit barn om læring. Et nyt paradigme kræver nye spørgsmål. Et af de spørgsmål, vi traditionelt stiller vores børn er: “Hvad har I lavet i skolen i dag?” Men bedre spørgsmål er: “Hvad har du lært i dag?” “Hvad er du i gang med at lære?”

Det handler om at træne en måde at tænke på hos børnene, der understøtter den undervisning, de kommer til at møde i skolen og de udfordringer de senere vil møde på uddannelse og arbejdsmarked. Dette er en proces for eleverne, denne proces med at lære at lære, at kunne udtrykke, hvad man er i gang med at lære og hvad man har lært kræver tid.