Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trafikpolitik

Vores ambition er at give de bedste forudsætninger for, at elever, deres forældre og
lærere kan færdes sikkert omkring skolen i og uden for skoletiden samt på længere
sigt, når eleverne bliver unge og voksne trafikanter.
Handlingsplanen revideres hvert år med nye mål og midler for en 1-årig periode.
 
Christianshavns skole vil på enhver måde medvirke til at forebygge og undgå
trafikulykker på skolevejen. Det samme gælder ved arrangementer og ekskursioner i
skolens regi.
Mindre morgenmylder - handling
Skolens holdning er, at det er vigtigt, at børnene lærer at færdes i trafikken ved at
cykle eller gå i skole. Det giver bedre trafikanter, mindre trafikkaos og mere tryghed
for alle.
• De børn, der bliver kørt til skole, opfordres til at komme før kl. 7:55. De skal sættes
af ved bagindgangen til filialen ved CIK.
• Hvis man kommer med cykelvogne, bedes man også køre ind af baggården til
filialen ved CIK, så de ikke står og spærrer hele fortorvet udenfor porten til
filialen.
• Forældrene orienteres igennem denne trafikpolitik om, hvor vigtigt det er, at
børnene lærer at færdes på egen hånd.
• Der sættes skiltning op I gården på filialen om cykel parkering til både lærer og
børn.
 
Færdselskontaktlærerens opgaver
• Færdselskontaktlæreren står for koordination af undervisning, samarbejde med
politiet, opdatering af kollegaer vedr. Materialer m.v. Dennes arbejde skal
respekteres og prioriteres.
På cykeltur med skolen
Inden turen skal børnene instrueres i, hvordan man kører på tur som en stor gruppe:
• På cykelture skal der altid køre en voksen forrest og en bagest
• Cyklerne skal være i orden hjemmefra
• Kør én og én, hold en bestemt rækkefølge
• Hold afstand, giv tegn. Stop ved vejkryds, stol ikke på, at den forankørende har
orienteret sig, se selv efter


På tur med skolen i øvrigt
• Klasserne orienteres på forhånd om, at alle har ansvar både for sig selv og
hinanden, når de er på tur. Inden turen orienteres børnene om evt. særlige
steder eller forhold i trafikken, som de skal være opmærksomme på.
Fra skole til fritidshjem
• Fritidshjemmene har alle planer for hvornår og hvordan de trafiktræner børnene,
inden de selv skal gå fra skolen til fritidshjem i 2. klasse. Det er ikke ens for
alle fritidshjem hvornår børnene selv skal gå, pga. Placering m.v. Kontakt
fridshjemmet for nærmere detaljer.

Samarbejde
Christianshavns skole erkender, at det er nødvendigt med et bredt samarbejde om
elevernes trafiksikkerhed. Derfor er vi både initiativtagere og deltagere i en lang
række relevante sammenhænge. Skoleledelsen er ansvarlig for, at skolen arbejder med
færdselsundervisning i henhold til ”Fælles Mål”, som er de arbejdsplaner, lærerne
skal følge. Skolebestyrelsen arbejder aktivt for at gøre Prinsessegade mere
trafiksikker for alle.

 

KKFO’ens trafikprofil

Som Fritidsinstitution beliggende ved Prinsessegade på Christianshavn, der er stærkt trafikeret med busser, taxa, gennemkørende lastbiler osv. Mener vi det det vigtigt at børnene får et grundigt kendskab til hvordan man færdes i trafikken.

Allerede når KKFO ansatte henter storbørnsgrupperne og inviterer dem over på KKFO’en, starter den første trafikformidling. De skal øve sig i at gå som en gruppe i trafikken, uden at holde i hænder. De øver sig at være ”limet sammen med skulderne”. Hvilke betyder at de øver sig på at gå to og to i rækken. Det sker i samarbejde med børnehaverne.

Når de ankommer som Maj-børn, er de på gåture hver uge, hvor de øver sig på at gå i grupper til og fra de destinationer som KKFO’en benytter i lokalområdet. De lærer remser om at gå i trafik. ”Der må ikke være huller i osten” -  det betyder at der ikke må være huller i grupperne når de går ture.

Når 0.-1. klasserne er på ture med skolen, lærer de samme regler og remser. Så børnene mærker en ensartet læring om trafik.

KKFO’en henter 1. klasser fra skolen i Følgeordning. Denne betegnelse dækker over en ordning som alle Fritidsinstitutioner i Københavns kommune har. Det indebærer at børnene hentes på skolen. Stilles op i grupper af 15-25 børn, samt mindst 2 voksne. De voksne sikrer herfra at børnene går samlet hjem i gruppen ad en forudbestemt rute til KKFO’en. Ruten bliver kun ændret ved politiets anvisning. Det kan være ved større demonstrationer eller uroligheder.

Når børnene skal starte i 2.klasse, er der ikke længere midler til Følgeordning. Det er en regel som er for alle Københavns kommunes Fritidsinstitutioner. Vi har dog valgt at bruge 4 uger i det nye skoleår på at trafiktræne børnene.

Denne træning starter med de øver sig i at gå hjem selv i grupper af 4 børn. Der er ansatte fra KKFO’en ved skolen, langs ruten og ved fodgængerfeltet ved Prinsessegade/Refshalevej.

Fodgængerfeltet er træningsbanens vigtigste sted. Hver eneste skoledag i perioden er der ansatte som guider og træner trafik med børnene. De øver sig i at vurdere om medtrafikanterne har set dem, og de sikkert kan begynde at gå over trafikovergangen. Når de kommer hjem i KKFO, kontakter den ansatte som har haft fodgængerfeltet, de børn som både skal vejledes og roses. Gennem hele forløbets 4 uger, øver de sig i at gå i grupper. Både 2 og 4 børn pr. gruppe. De øver i at gå med nogen de ikke går med til hverdag osv. De skal lære at man skal kunne gå hjem med alle andre børn, også selvom det ikke er ”bedste ven”.

De lærer remserne; ”hvem kan du stole på i trafikken?” – Kun mig selv. ”Har jeg ikke øjenkontakt med cyklelist eller bilisten” – så venter jeg med at gå.

Skolepædagogerne taler med børnene over i skolen om vigtigheden af, at INGEN må gå hjem til KKFO’en alene. De må ikke udelukke nogen eller vælge børn fra. Vi skal alle hjem i sikkerhed.

På den sidste fredag før de selv skal gå, afholdes en mindre trafifest, hvor børnene ser en kort film om trafiksikkerhed og får lidt popcorn, saft og et trafiktræningsdiplom. Det er en tradition.

Det som vi også lægger stor vægt på, er forældresamarbejdet i hele forløbet. Vi beder forældre øve i fritiden og tale trafik med deres børn.

Gode regler til forældre.

  1. Altid have reflekser på barnets tøj og skoletasker.
  2. Altid selv at være en god rollemodel i trafikken. 
  3. Helte i trafikken er forsigtige, agtpågivende og viser hensyn.